ŽIADANKY   CENNÍKY      KALENDÁR   KONTAKTY

Chráňte si svoje srdce

Viete že?

  • Koronárne srdcové ochorenie je najčastejšou príčinou úmrtia vo svete
  • Asi 50% všetkých srdcových infarktov sa objaví u ľudí s normálnou hladinou cholesterolu a triglyceridov v krvi
  • Cholesterol sám nie je potrebný na predikciu rizika srdcového infarktu
  • Infarkt myokardu sa štyrikrát častejšie vyskytuje vo vyspelých krajinách
  • Srdcové ochorenia zabíjajú viac ľudí ako rakovina
  • Dvakrát viac žien zomiera ročne na infarkt ako na rakovinu prsníka

Včasná diagnostika a dostatočne účinná liečba dokáže pomôcť pri prevencii srdcovocievnych ochorení.

 

TOP 5 POTRAVÍN NA ZNÍŽENIE CHOLESTEROLU V KRVI

Dôležitú úlohu pri znížení hladiny cholesterolu v krvi má stravovanie. Tu je 5 potravín, ktoré pomáhajú znižovať Tvoj cholesterol a chránia Tvoje srdce.

Niekoľko jednoduchých zmien v Tvojom stravovaní spolu so zvýšenou fyzickou aktivitou môžu pomôcť znížiť cholesterol.

 

1. OVSENÉ VLOČKY a potraviny s vysokým obsahom vlákniny

Ovsené vločky obsahujú rozpustnú vlákninu, ktorá znižuje LDL cholesterol. Rozpustná vláknina sa tiež nachádza v potravinách ako sú fazuľa, jablká, hrušky, jačmenné krúpy a slivky.

Rozpustná vláknina môže znižovať absorpciu cholesterolu do krvi. 5-10 gramov rozpustnej vlákniny denne znižuje celkový cholesterol a LDL cholesterol. Jeden a pol šálky varených ovšených vločiek obsahuje 6 gramov vlákniny. Ak pridáš ovocie ako je banán, pridáš o 4 gramy vlákniny viac.

 

2. RYBY a omega 3 - mastné kyseliny

Konzumácia mastných rýb je zdravá pre Tvoje srdce, pretože obsahujú vysoké množstvo omega 3-mastných kyselín, ktoré môžu znižovať krvný tlak a riziko vzniku krvných zrazenín. U ľudí, ktoré prekonali srdcový infarkt rybí olej alebo omega 3-mastné kyseliny znižujú riziko náhlej smrti.

Doporučujú sa aspoň dve rybacie jedla týždenne. Ryby je vhodné grilovať alebo piecť.

Vysoké hladiny omega-3 mastných kyselín sa nachádzajú v týcho rybách: makrela, pstruh, sleď, sardinky,tuniak, halibut, losos.

 

3. LIESKOVÉ ORECHY, MANDLE A INÉ ORECHY

Konzumácia hrste ( 42,5g ) orechov ( ako sú mandle, lieskové orechy, vlašské orechy, pekanové orechy, piniové orechy, pistacie) denne môže znižovať riziko srdcového ochorenia. Nevhodné je jesť orechy posypané soľou alebo obalené cukrom.

Všetky orechy majú veľa kalórií a preto je potrebné jesť skutočne jednu hrsť denne. Ak ich chcete jesť viac, nahraďte nimi iné potraviny napr. namiesto syra dajte do šalátu orechy, namiesto chleba alebo mäsa pridajte do jedla orechy.

 

4. OLIVOVÝ OLEJ

Olivový olej obsahuje zmes antioxidantov, ktoré znižujú LDL cholesterol. Skúste denne 2 lyžice (23g) olivového oleja. Pridajte ho k zelenine, nahraďte nim margarin.

Najlepší efekt má tzv. panenský olivový olej.

 

5. POTRAVINY S PRIDANÝMI STEROLMI A STANOLMI (fytosterolmi)

Do niektorých potravín ako sú margaríny, pomarančový džús a jogurtové nápoje sa pridávajú steroly, ktoré pomáhajú znižovať LDL cholesterol o viac ako 10%. Denne je potrebné prijať aspoň 2 gramy sterolov.

Odstráň zo svojho jedálnička potraviny z vysokým obsahom cholesterolu a tukov. A samozrejme okrem zmeny stravovania zmeň celý životný štýl, nefajči, prechádzaj sa, udržuj vhodnú telesnú hmotnosť.

(spracované podľa doporučenia Mayo Clinic )

Nájdi na stránke
Vyhľadávanie
Online výsledky

Medy.sk na Facebooku Napíšte nám Lekársky blog Lekársky blog